У їдальні, харчоблоці, буфеті та в інших приміщеннях закладу освіти потрібно забезпечити проточну гарячу та холодну воду.
Тому заклади освіти повинні бути обладнані інженерними мережами господарсько-питного водопостачання, мережами каналізації та водостоку — це передбачено Санітарним регламентом для шкіл.
Вода, яку використовують заклади освіти, відповідно до санітарних норм обов’язково повинна відповідати вимогам до питної води. Якщо трапляються перебої з водою, у школі чи садку має бути резервне гаряче та холодне водопостачання.
Про безпечність води
Закладам освіти варто впровадити систему моніторингу показників стану водопровідної води. А у разі виявлення ризиків чи небезпечних факторів — забезпечити систему водопідготовки.
Проте не в кожному закладі освіти, громаді доступне централізоване водопостачання. Для таких випадків Санітарний регламент передбачає можливість використовувати воду від артезіанської свердловини. У сільських населених пунктах за відсутності централізованого водопостачання допускається використання громадських свердловин, колодязів, каптажів. Але навіть у такому випадку потрібно забезпечити подачу води до приміщень закладу освіти, а також обладнати внутрішню каналізаційну мережу з виведенням стоків на локальні очисні споруди. Якщо ж у закладі освіти використовуються резервуари для зберігання води, вони мають бути проточними та закритими.
Для того, щоб використання води було безпечним, а ризики, пов’язані з водопостачанням, контролювалися та нівелювалися, складається відповідна програма-передумова системи НАССР. У ній, зокрема, ідеться про визначення джерела водопостачання та пов’язаних з ним ризиків, відповідність умов зберігання води, стан водопровідної мережі на потужності, підготовку води до використання, спосіб використання води та неможливість перехресного забруднення через контактні поверхні.
При цьому важливо оцінити ризики, які можуть виникнути в разі використання води, розробити й впровадити контрольні заходи для уникнення використання неякісної та небезпечної води.
За необхідності можуть запроваджуватися процедури вхідного контролю води із зазначенням періодичності та методу відбору зразків води, видів аналізів і методик їх проведення. Важливо також передбачити ризики, пов'язані з неналежним використанням матеріалів і засобів водопідготовки.
Також за відсутності централізованого водопостачання вкрай необхідно встановити індивідуальну або колективну установку (пристрій) доочищення питної води та періодично проводити лабораторний контроль якості та безпечності води. А вчасні ремонт, технічний огляд, прибирання та дезінфекція водопроводів не допустять погіршення показників води або ж допоможуть швидко виправити проблему.
Це важливо не лише для того, щоб використовувати якісну воду в господарських потребах, забезпечувати гігієну учасників освітнього процесу, персоналу та приміщень. Забезпечення закладу освіти безпечною та якісною водою насамперед має задовольнити потребу дітей у питному режимі.
Вимоги Санітарного регламенту до питного режиму в школі:
- кожна дитина за потреби повинна отримати кип’ячену або фасовану воду в індивідуальному посуді;
- фасована негазована вода промислового виробництва, а також вода з установок з дозованим розливом негазованої фасованої питної води повинні відповідати вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10, що підтверджується виробником;
- у разі використання установок з дозованим розливом негазованої фасованої води ємність потрібно замінювати не рідше ніж один раз в два тижні.