БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ ЗА ТЕМОЮ:
Повноваження медпрацівника в системі харчування в закладі освіти
Опубліковано:
22 грудня 2021
Відповідно до статті 21 Закону України «Про повну загальну середню освіту» учнів закладів освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності забезпечують медичним обслуговуванням. Його здійснюють медпрацівники, які входять до штату таких закладів освіти або відповідних закладів охорони здоров’я у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Механізм здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти всіх типів і форм власності, реалізація якого дозволить створити безпечні умови для організації освітнього процесу та зміцнення здоров’я учнів, визначає постанова Кабінету Міністрів України від 20.01.2021 № 31 «Про затвердження Порядку медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти».
Медичний працівник закладу освіти обов’язково бере участь в організації харчування учнів цього закладу, а також проводить серед педагогів, працівників, учнів, батьків учнів чи інших представників, визначених законом, просвітницьку та консультаційну роботу щодо здорового способу життя, включно з формуванням знань і навичок зі здорового та безпечного харчування.
Медичне обслуговування учнів здійснює медичний працівник (лікар та/або медична сестра), який, як правило, входить до штату закладу освіти. У разі відсутності в закладі освіти медичного працівника заклад освіти укладає договір про медичне обслуговування учнів із закладом охорони здоров’я, що здійснює господарську діяльність з медичної практики (сестринська справа, педіатрія, загальна практика – сімейна медицина), закладом із надання первинної медичної допомоги – територіальним центром первинної медико-санітарної допомоги або фізичною особою-підприємцем, які здійснюють господарську діяльність з медичної практики.
У процесі організації харчування учнів закладу освіти медичний працівник:
Під час бракеражу готових страв медичний працівник закладу освіти знімає пробу.
Пробу беруть після рівномірного перемішування страви безпосередньо з ємності, у якій вона приготовлена, перед її видачею / реалізацією, у кількості не більше однієї порції відповідно до переліку страв, які наведено в меню-розкладі. Температура страви повинна бути такою, за якої вона споживається. При цьому визначають фактичний вихід страв, їх температуру, органолептичні показники якості (зовнішній вигляд, колір, смак і присмак, запах), консистенцію, ступінь термічної обробки для кулінарних виробів, термін придатності, який зазначають датою «вжити до». Кожну частину страви оцінюють за такими критеріями: готовність, форма нарізки, відповідність рецептурі (усі складові страви), наявність сторонніх домішок (погано перебрана крупа, погано очищені овочі тощо).
У разі вибору способу організації харчування шляхом приготування та реалізації готових страв закладом освіти медичний працівник та завідувач виробництва / кухар їдальні (харчоблоку) самостійно укладають приблизне чотиритижневе сезонне меню та асортимент буфету (якщо він є), яке підписує керівник відповідного закладу.
Варто зазначити, що умови для забезпечення харчування здобувачів освіти / дітей з особливими дієтичними потребами, у тому числі з несприйняттям глютену та лактози, створюють не медичні працівники, а засновник (засновники), керівники закладів освіти.
Оскільки забезпечення таким харчуванням здійснюється в разі наявності в здобувача освіти / дитини медичної довідки, виданої лікарем загальної практики – сімейним лікарем чи лікарем-педіатром, то саме медичний працівник закладу освіти повинен вчасно повідомити керівника закладу про потребу в організації харчування дітей з особливими дієтичними потребами. Роз’яснення, які саме особливі (індивідуальні) дієтичні потреби здобувача освіти / дитини відповідають встановленому діагнозу, повинен зазначити лікар у медичній довідці.
Для здійснення контролю за дотриманням норм харчування медичний працівник:
БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ ЗА ТЕМОЮ: